onsdag 8. desember 2010

Å komme til forvandlingsområdet

Hva skjer når man skriver, og når man leser?

Merete Morken Andersen har skrevet et essay kalt Forvandlingsområdet. Andersen forklarer skriveprosessen nærmest som noe magisk, noe uforståelig. Erfaringer og bilder man har inne i seg starter å "bevege" seg, man greier å ta fram en historie som har presset seg fram i underbevisstheten. En historie som gir mening og berører utover selve ordene. Andersen, som både er forlagsredaktør og forfatter, skriver at selv forfatteren kan bli overrasket over hva han har skrevet, eller hvilken mening han faktisk har greid å skape. Andersen skriver at man da har skapt et sted der forvandling skjer. Også leseren kan oppleve å gå inn i forvandlingsområdet i møtet med teksten.

Selv har jeg ofte tenkt at tekster, og ikke minst dikt, ofte har skapt erkjennelser i meg som leser. Erkjennelser som jeg kan kjenne, men som jeg ikke har ord for. Jeg kan ikke bekrive hva som traff meg eller hva jeg eksakt "så" i teksten. Men jeg vet at det er noe, jeg følte det.

At jeg ikke kan beskrive det, bør ikke overraske meg; for hvordan kan jeg greie å sette ord på noe som ikke bare er ord, men en stemning, en bevegelse, en mening eller en forvandling som et dikt eller en tekst har skapt i meg?

Dette fascinerer meg. Merete Morken Andersen har skrevet et veldig interessant essay om temaet som kan anbefales. Essayet er publisert i Vinduet 3. mars 2003.

3 kommentarer:

  1. Kjenner meg veldig godt igjen! Skjer ofte når jeg leser virkelig gode bøker (eller gode passasjer i mindre gode, og til og med dårlige bøker) at jeg føler noe, men det er vannvittig vanskelig å beskrive dette i en anmeldelse. Litt frustrerende å føle at man ikke klarer å nå ut med budskapet sitt, men det er faktisk ikke alt som er mulig å beskrive.

    Godt å vite at jeg ikke er den eneste som har det sånn ;)

    SvarSlett
  2. Skal forøvrig prøve å få lest "Skriveboka" av Andersen neste år. Og hvis du ikke har lest Hav av tid som er skrevet av henne, så vil jeg anbefale den :)

    SvarSlett
  3. Ord dekker ikke alt i verden. Skulle gjerne lest det hun skriver. Og gratulerer med ny design på siden din - lekkert!

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D