onsdag 11. februar 2009

Slumdog Millionaire

Et spontant besøk på Nova kino og Slumdog millionaire på lerretet gir meg høy puls som bare slår og slår meg gjennom scenene.

Jamil Malik er med i "Vil du bli millionær", og han har bare ett spørsmål igjen for å vinne 20 millioner rupi. Hvordan i all verden har Jamil, vokst opp i slummen i Mumbai, greid å svare på alle spørsmålene?

Jamil blir mistenkt for å jukse og sitter i avhør hos politiet natten før han skal i studio for å konfronteres med det siste spørsmålet. Dette er filmens lille genistrek. Til politiet må Jamil forklare hvorfor han vet svarene. Hvorfor får vi presentert ved at fortellinger fra barndommen presenteres for oss. Det er i disse fortellingene alle svarene på spørsmålene ligger. I hans egne erfaringer. Og de er ikke få, og heller ikke lettkjøpte.

Historien om Jamil som etterhvert rulles ut for oss, handler om hvordan to foreldreløse gutter, Jamil, og broren, Salim, kjemper seg fram med dirty tricks og det som verre er. Da de blir plukket opp av menn som utnytter unger til å tigge, treffer Jamil sitt livs kjærlighet, Latika. Filmen handler ikke minst om Jamils leting etter henne.

Filmen anbefales.

1 kommentar:

  1. Dette var en kjempebra film, en av de beste jeg har sett på lenge! :-) Også jeg da, som egentlig liker bare Hollywood filmer...

    SvarSlett

Det er sååå kjekt å få tilbakemelding på innlegget mitt. :-D